Co to je Google Search Console? Nástroj, který by měl používat každý majitel webových stránek. Je zdarma, a pomocí něj zjistíte případné chyby nebo naopak to, jak moc se daří vašemu webu ve vyhledávání. Možností má hodně, ale vše vám jako vždy podrobně popíšu.
GSC – Google Search Console přihlášení
Na této webové stránce klikněte na tlačítko Začínáme.
Vyberte gmail účet, jaký používáte. V případě, že máte jen jeden, kliknutím se přihlaste.
Na této stránce kliknete na odkaz Přidat službu.
Vyberete typ služby, zvolte tu volbu vpravo. Vyplňte celou www adresu vašeho webu a klikněte na Pokračovat.
V tomto kroku je třeba na web nahrát Ověřovací kód. Může to být několika způsoby.
- Nahrát soubor na ftp
- Vložit jej do html kódu stránek
- Propojit s Google Analytics
Já už mám web propojený, takže vám to přesně neukážu, ale je to jasné a jednoduché, co udělat.
Přehled
Toto je úvodní stránka, kde vidíte všechny důležité údaje. U nového webu tam nebudete mít logicky žádné údaje. Po pár dnech či týdnech už tam budete mít údajů dost.
Výsledky vyhledávání
Jak vypadá výkon ve výsledcích vyhledávání se podíváte zde. Vidíte celkový počet kliknutí i počet zobrazení. Také průměrnou míru prokliku a průměrnou pozici. Datum lze nastavit od aktuálního dne až po posledních 18 měsíců. Můžete si zde také porovnat stav pozic za určité časové odbobí.
Koho postihl propad pozic po posledním Google March Core Update, zde je řešení. Porovnáte pozice na vybraná klíčová spojení meziročně a uvidíte, kde je problém.
Objevit
Ty nejúspěšnější články se ukazují na Google jako „objevit“. Vidíte je zde. Zatím na tom osobně pracuji, za dobu, co dělám weby, jsem jich měl jen pár, které se mi zde objevily.
Stránky
Zde vidíte zelené stránky vašeho webu, které Google zná a jsou indexované = zobrazují se ve vyhledávání a pak neindexováno znamená, že na konkrétní url adrese je problém.
Proč stránky nejsou indexovány
Vše je rozepsáno pod tímto grafem.
Stránka s přesměrováním
Toto jsou stránka, která se přesměrovává na jinou adresu. Například: www.mojedomena.cz/clanek-cislo-jedna, kde chybí na konci lomítko doprava, tak na tuto afresu se přesměruje – www.mojedomena.cz/clanek-cislo-jedna/.
Nenalezeno (404)
Zde můžete vidět stránky, které jste smazali, ale nejsou přesměrovány. V souboru htaccess by nemělo být mnoho tisíc přesměrování, ale na druhou stranu zase byste na webu neměli mít chyby 404. Což je v případě, když se adresa nebo článek smaže a není přesměrován např. na homepage nebo na článek podobný.
Vyloučeno značkou noindex
To je případ třeba u stránkování, kde např. máte kategorii se 100 články, kde na každé stránce jich je 10. Indexuje se jen ta první a ty další už ne.
Alternativní stránka se správnou značkou kanonické stránky
K tomuto tématu vám doporučuji obsáhlý článek na webu MarketingMiner.
Blokováno kvůli zákazu přístupu (403)
Přístup k určité URL na vašem webu je zakázán. Když se Googlebot pokusí přistoupit k této URL, obdrží odpověď HTTP 403, což znamená, že přístup je z nějakého důvodu odmítnut. Může se to týkat nastavení souboru .htaccess.
Chyba serveru (5xx)
Kódy 5xx označují chyby na straně serveru, což znamená, že problém vznikl na serveru, nikoliv na straně klienta nebo prohlížeče.
Nejčastější chyby
- 500 Internal Server Error (Interní chyba serveru): Obecná chyba serveru, která nastane, když server narazí na neočekávaný stav, který mu zabrání splnit požadavek.
- 502 Bad Gateway (Špatná brána): Nastane, když server, který funguje jako brána nebo proxy, obdrží neplatnou odpověď od serveru, který se snaží získat data.
- 503 Service Unavailable (Služba nedostupná): Znamená, že server není momentálně schopen zpracovat požadavek. Často se používá při údržbě serveru nebo při přetížení serveru.
- 504 Gateway Timeout (Časový limit brány vypršel): Nastane, když server fungující jako brána nebo proxy neobdrží včasnou odpověď od dalšího serveru, který se pokouší kontaktovat.
Blokováno souborem robots.txt
Týká se toho, že přístup k určité URL na vašem webu je zakázán souborem robots.txt
. Tento soubor se nachází v kořenovém adresáři vašeho webu a používá se k řízení přístupu robotů vyhledávačů (např. Googlebot) k určitým částem vašeho webu.
Procházeno – momentálně neindexováno
To znamená, že Googlebot úspěšně procházel (navštívil) danou URL, ale rozhodl se ji momentálně nezařadit do indexu vyhledávání. Nejčastější problém je s kvalitou obsahu nebo jeho duplicitou.
Duplicitní stránka, Google zvolil jinou kanonickou stránku než uživatel
To znamená, že Google identifikoval vaši stránku jako duplicitní vůči jiné stránce na vašem webu a rozhodl se zařadit do indexu jinou stránku jako kanonickou (preferovanou) verzi. Kanonická stránka je ta, kterou Google považuje za hlavní verzi obsahu, pokud existují více verzí stejného obsahu.
Objeveno – momentálně neindexováno
V Google Search Console znamená zpráva Discovered – currently not indexed, že Googlebot našel (objevil) danou URL, ale rozhodl se ji momentálně nezařadit do indexu vyhledávání. To znamená, že stránka není zahrnuta ve výsledcích vyhledávání Google, i když byla objevena. problém je nízká kvalita obsahu nebo nedostatek interních odkazů na ni vedoucích.
Blokováno kvůli jinému problému 4xx
Kódy 4xx indikují chyby způsobené nesprávným požadavkem klienta nebo chybou na straně klienta.
Mezi tyto kódy patří:
- 404 Not Found: Stránka nebyla nalezena. To je nejčastější chyba, která nastane, když URL neexistuje.
- 400 Bad Request: Špatný požadavek. Server nerozumí požadavku kvůli chybnému syntaktickému formátu.
- 401 Unauthorized: Neautorizováno. Přístup k URL je omezen a vyžaduje ověření (přihlášení).
- 402 Payment Required: Platba vyžadována. Tento kód se zřídka používá.
- 405 Method Not Allowed: Metoda není povolena. HTTP metoda použitá v požadavku není na serveru povolena.
Stránky s videi
Kdo máte na stránce video, třeba vložené z Youtube, uvidíte to zde. Aby tam nebyly chyby, musí být umístěno jako hlavní část článku – stránky = nahoře pod nadpisem.
Soubory Sitemap
Aby se Google dozvěděl o všech stránkách na webu, je třeba mít mapu webu = sitemap. Je nejčastěji ve formátu sitemap.xml nebo sitemap_index.xml a tuto poté nahrajete přesně na této stránce.
Odebrání
Pokud se vám ve vyhledávání zobrazují stránky, které tam mít nechcete, zde můžete požádat o jejich odstranění.
Dojem ze stránky
Čím dál víc důležitější informace, které je třeba splňovat. Více jsem to popsal v samostatném článku o INP.
Core Web Vitals
S verzí pro PC často problém není, ale ta mobilní mnohdy parametry nesplňuje. Jelikož ale z mobilu dnes je více přístupů na celosvětovém internetu, je třeba na tom zapracovat.
HTTPS
V roce 2024 snad už všechny weby mají url s https.
Navigační struktura
Jedná se o strukturovaná data, také se jim říká Drobečková navigace, v angličtině BreadcrumbList. Mnohé šablony je mají už v základu implementované. Pokud je tam nemáte, můžete použít plugin Yoast nebo RankMath.
Vyhledávací pole odkazů
Takto by to mělo vypadat, nic červeného, jen zelené platné.
Ručně provedené zásahy
Kdyby váš web dotal „ban“ od Gůglu, viděli byste to v této kategorii. Je dobré doržovat pokyny pro webmastery, abyste to nikdy nemuseli řešit.
Odkazy
Zde vidíte jaké weby na vás nejčastěji odkazů a na jaká klíčová spojení. Také se můžete podívat, jaké jsou nejčastější cílové stránky na vašem webu díky internímu prolinkování.
Nastavení
Zde můžete zkontrolovat, zda jste ověřeným vlastníkem. Dále pak jaké služby máte přidruženy, např. Google Analytics. Také lze v této sekci nahlásit změnu adresy a informovat Google o přesun na ní. Též lze zkontrolovat soubor robots.txt a podívat se na statistiky procházení.
A třeba vás bude i zajímat, kdy jste službu do účtu v Google Search Console přidali.
Jak vidíte, je toho zde opravdu dost, ale mnohé informace zde vám pomohou případný problém se stránkami vyřešit.
Buďte první kdo přidá komentář