EAX (Environmental Audio eXtensions) je technologie zvukových efektů pro počítačové hry vyvinutá společností Creative Labs. EAX umožňuje hudebním skladbám a zvukovým efektům měnit svou charakteristiku na základě toho, kde se v herním prostředí nachází hráč, a na základě toho, jaký zvukový materiál se vyskytuje v dané oblasti. To umožňuje lepší prostorové vnímání zvuku a větší zvukovou autenticitu v počítačových hrách. EAX se vyskytuje převážně na zvukových kartách Creative Labs, ale mohou ho také podporovat některé další zvukové karty a herní enginy.
Hlavní vlastnosti a funkce EAX
- 3D zvukové efekty: EAX umožňuje realistické znázornění 3D zvuků ve hrách a aplikacích, což zlepšuje celkový zážitek uživatele tím, že poskytuje pohlcující zvukové prostředí.
- Simulace prostředí: EAX poskytuje sadu nástrojů pro simulaci různých akustických prostředí, jako jsou haly, jeskyně nebo venkovní scény. To znamená, že zvuky mohou odrážet prostředí, ve kterém se postavy nebo objekty nacházejí.
- Efekty jako ozvěna a dozvuk: EAX umožňuje vytváření různých zvukových efektů, jako je ozvěna, dozvuk a mnoho dalších, které přidávají hloubku a realismus do zvukového designu.
- Optimalizace pro herní vývoj: EAX byl široce adoptován herními vývojáři, protože poskytoval jednoduchý způsob, jak integrovat pokročilé zvukové efekty do her.
- Kompatibilita se zvukovými kartami: EAX byl optimalizován pro práci se zvukovými kartami Sound Blaster, ale byl také podporován řadou jiných zvukových zařízení.
Ačkoliv EAX byl v době svého uvedení revoluční a měl velký vliv na herní zvuk v 90. letech a na začátku 2000, jeho popularita klesla s příchodem novějších a více standardizovaných technologií zvukového zpracování, jako je Microsoft XAudio2 a OpenAL. Nicméně, EAX stále zůstává důležitou součástí historie počítačových her a zvukového inženýrství.