EAX (Environmental Audio eXtensions) je technologie zvukových efektů pro počítačové hry vyvinutá společností Creative Labs. EAX umožňuje hudebním skladbám a zvukovým efektům měnit svou charakteristiku na základě toho, kde se v herním prostředí nachází hráč, a na základě toho, jaký zvukový materiál se vyskytuje v dané oblasti. To umožňuje lepší prostorové vnímání zvuku a větší zvukovou autenticitu v počítačových hrách. EAX se vyskytuje převážně na zvukových kartách Creative Labs, ale mohou ho také podporovat některé další zvukové karty a herní enginy.

Hlavní vlastnosti a funkce EAX

  1. 3D zvukové efekty: EAX umožňuje realistické znázornění 3D zvuků ve hrách a aplikacích, což zlepšuje celkový zážitek uživatele tím, že poskytuje pohlcující zvukové prostředí.
  2. Simulace prostředí: EAX poskytuje sadu nástrojů pro simulaci různých akustických prostředí, jako jsou haly, jeskyně nebo venkovní scény. To znamená, že zvuky mohou odrážet prostředí, ve kterém se postavy nebo objekty nacházejí.
  3. Efekty jako ozvěna a dozvuk: EAX umožňuje vytváření různých zvukových efektů, jako je ozvěna, dozvuk a mnoho dalších, které přidávají hloubku a realismus do zvukového designu.
  4. Optimalizace pro herní vývoj: EAX byl široce adoptován herními vývojáři, protože poskytoval jednoduchý způsob, jak integrovat pokročilé zvukové efekty do her.
  5. Kompatibilita se zvukovými kartami: EAX byl optimalizován pro práci se zvukovými kartami Sound Blaster, ale byl také podporován řadou jiných zvukových zařízení.

Ačkoliv EAX byl v době svého uvedení revoluční a měl velký vliv na herní zvuk v 90. letech a na začátku 2000, jeho popularita klesla s příchodem novějších a více standardizovaných technologií zvukového zpracování, jako je Microsoft XAudio2 a OpenAL. Nicméně, EAX stále zůstává důležitou součástí historie počítačových her a zvukového inženýrství.